Mobilna i responsywna przyszłość e-systemów
Innowacyjność, responsywność i kompatybilność – tego studenci oczekują od wirtualnych dziekanatów, a tym samym e-systemów polskich uczelni. Do niezbędnych udogodnień należy m.in. mobilna aplikacja na telefon i responsywna strona www, QR kody czy powiadomienia typu push. Jak wygląda teraźniejszość i przyszłość e-systemów?
Proces tworzenia rozwiązań dopasowanych do ich potrzeb jest wieloetapowy. Ważne jest rozpoznanie realnych oczekiwań użytkowników. Każdy pomysł podlega wieloobszarowej weryfikacji (m.in. z wykorzystaniem urządzeń od różnych dostawców i o różnych cechach).
Aplikacja mobilna – dziekanat przyszłości
Niemal 80% użytkowników e-systemów uczelni wykorzystuje smartfon do załatwiania spraw na uczelni. To jeden z wyników cytowanego przez nas wcześniej badania przeprowadzonego wśród studentów z całej Polski(1). Nie wszystkie proponowane przez nich rozwiązania sprawdzają się w naszym kraju. Część z nich (np. powiadomienia push, responsywna i mobilna strona strony www) wyznaczają jednak kierunek rozwoju oprogramowania dla szkolnictwa wyższego w Polsce.
Ciekawym przykładem są płatności za pomocą QR kodów. Rozwiązania, które funkcjonują na uniwersytetach w krajach azjatyckich czy w USA (np. na Vanderbilt University), w Polsce rozwijają się w innym obszarze. QR kody cieszą się popularnością w monitorowaniu przesyłek kurierskich czy produktów spożywczych. Przegrywają jednak z innymi metodami płatności (typu BLIK).
Wyzwanie czy szansa
Wraz ze wzrostem oczekiwań studentów równie dynamicznie powinny rozwijać się wirtualne dziekanaty. Co w takim razie utrudnia zmiany?
Użytkownicy oczekują takiej samej kompatybilności i płynności działania na różnych urządzeniach (komputer, tablet, smarfon). Wyzwaniem jest ogromna ilość wersji systemów mobilnych, a zwłaszcza fragmentacja systemu Android. Czasochłonnym zadaniem bywa także optymalizacja pod kątem różnych rozmiarów wyświetlaczy czy różnicy w taktowaniu procesora.
Kierunki działania
Polski rynek dąży do zapewnienia innowacyjnych rozwiązań dla studentów. Powinny one usprawniać pracę dziekanatów na wszystkich polach działania, zastępując tradycyjne metody załatwiania formalności.
Wśród przykładów ciekawych usprawnień należy wymienić: wnioski o akademik składane przez wirtualny dziekanat, elektronicznie składane podania do dziekanatu, elektronicznie odbierane decyzje (np. stypendialne) z dziekanatu czy e-dokumenty wykorzystywane przez Działy Kadr i Płac. Dzięki temu szybkość i skuteczność reakcji jednostek administracyjnych uczelni wzrasta. Aby to osiągnąć, Kalasoft ściśle współpracuje z różnymi grupami użytkowników systemu HMS Solution.
(1) Wyniki badania opinii ponad 2500 studentów z całej Polski. Zostało one przeprowadzone w roku akademickim 2018/2019 w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. nadzw. UEP.