Przyszłość szkolnictwa wyższego z reformą Gowina
Ustawa 2.0, która ma na nowo kształtować przyszłość szkolnictwa wyższego, docelowo ograniczyć liczbę studentów na uczelniach i podnieść jakość nauczania jest już wdrażana. Na początku kwietnia, minister nauki i szkolnictwa wyższego, Jarosław Gowin złożył swoją rezygnację. Jakie będą dalsze losy ustawy 2.0?
Były już minister pozostawił za sobą niedokończoną reformę szkolnictwa wyższego, która miała radykalnie zmienić oblicze nauczania.
Jej dotychczasowe efekty pokazują najnowsze badania przeprowadzone przez dr hab. Waldemara Rydzaka, prof. UEP w ramach Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
W badaniu wzięło udział ponad 5 406 żaków z 78 uczelni w Polsce (badania realizowane od stycznia do lutego 2020).
Najmniej krytyczni są doktoranci
Chociaż to ich najbardziej do tej pory dotknęły nowe regulacje prawne, to zdecydowanie doktoranci należą do grupy najlepiej oceniającej reformę zmieniającą przyszłość szkolnictwa wyższego. Pozytywne opinie wyraziło prawie 43% ankietowanych. Neutralnych pozostało niemal 10% studentów.
Ustawa 2.0, która obowiązuje od bieżącego roku akademickiego doprowadziła do prawdziwej rewolucji w procesie kształcenia na studiach III stopnia.
Przede wszystkim zredukowano liczbę miejsc w szkołach doktorskich. Zapewnia to bardziej indywidualne podejście do doktorantów i daje możliwość prowadzenia badań interdyscyplinarnych.
Cięcie kosztów
Wraz z wejściem w życie przepisów mających zmienić przyszłość szkolnictwa wyższego, uczelnie muszą zmierzyć się z zupełnie nowym wyzwaniem. Przy ograniczonej liczbie miejsc w szkołach doktorskich, nie zmieniła się liczba etatów potrzebnych do obsługi studiów doktoranckich.
Ograniczenie kosztów zarządzania uczelnią można uzyskać wykorzystując narzędzia informatyczne takie jak system zarządzania uczelnią wyższą czy oprogramowanie dla uczelni wyższych oferowane przez firmę Kalasoft.
– Zintegrowany system obejmujący wszystkie obszary: EDU, HR i finanse pozwala na łatwą agregację danych i proste korzystanie z narzędzi typu Data Discovery, które stanowią kolejny etap rozwoju systemów BI. Pozwalają na prognozowanie i optymalizację działań.Informatyzacja jest jednym z najważniejszych kroków do skutecznego zarządzania zasobami – mówi Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z o.o.
Duże miasta widzą przyszłość szkolnictwa wyższego w szarych barwach
Krytycznie wpływ nowej reformy szkolnictwa na jakość nauczania oceniają studenci z dużych ośrodków akademickich, takich jak Warszawa, Kraków, Trójmiasto czy Poznań.
Nieco lepiej wypada w miastach takich jak Skierniewice, Słupsk czy Radom. Tam studenci do reformy zmieniającej przyszłość szkolnictwa wyższego nastawieni są pozytywnie, choć do całości podchodzą bez większego entuzjazmu.
Studenci nie widzą różnicy
Aż 60% ankietowanych studentów nie ma zdania na ten temat. Kolejne prawie 7% uważa, że Ustawa 2.0 nie wpłynie na jakość kształcenia na uczelniach wyższych. Może to oznaczać, że studenci wcale nie odczuwają na własnej skórze wpływu rewolucyjnej reformy zmieniającej przyszłość szkolnictwa wyższego.
Zintegrowany system informatyczny, czyli specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania uczelnią wyższą i dziekanatem, dopasowane do jej potrzeb, zapewniające bezpieczeństwo danych oraz oferujące e-dokumenty to przyszłość szkolnictwa wyższego.
Na urządzeniach mobilnych wyświetla się responsywnie zapewniając większą uniwersalność i poziom bezpieczeństwa niż aplikacja mobilna.
Więcej informacji o oferowanych przez Kalasoft Sp. z o.o. rozwiązaniach ERP dla uczelni – HMS Solution znajdziecie na https://www.kalasoft.pl/hms/
Komentarze naszych specjalistów dotyczące takich tematów jak podatek PIT, RODO, bezpieczeństwo danych i cyfryzacja szkół wyższych można przeczytać w aktualnościach na https://www.kalasoft.pl/aktualnosci/
Aktualne oferty pracy w Kalasoft Sp. z o.o. są dostępne pod adresem https://www.kalasoft.pl/kariera/